O nas | Europe Direct w Polsce i Europie | Kontakt z nami
 
O nas
Aktualności ED
Aktualności z Unii Europejskiej
Lekcje europejskie
Spotkania dla studentów
Bezpłatne spotkania otwarte
Dokumenty i publikacje do pobrania
KONKURSY
Projekty dla młodzieży
Galeria zdjęć
Polska Prezydencja w Radzie UE
Partnerzy
Eurodeputowani z woj.śląskiego
Europe Direct
w Polsce i Europie
Kontakt
Przydatne linki
Media









www.rcie.katowice.pl

E-D w Polsce:
 

Białystok
Książnica Beskidzka
Bydgoszcz
Gdańsk
Gorzów Wielkopolski
Inowrocław
Katowice
Kołobrzeg
Kraków
Legnica
Lublin
Olecko
Olsztyn
Opole
Ostrołęka
Ostrów Wielkopolski Piotrków Trybunalski
Poznań
Przemyśl
Warszawa
Zamość
Zielona Góra

   


Bezpieczniejsze samochody po 1 listopada 2012 r.

 

Bruksela, 31 października 2012 r.

   

 

 

Nowe samochody w UE staną się znacznie bezpieczniejsze dzięki unijnym przepisom nt. wymogów bezpieczeństwa dla nowych typów pojazdów, wchodzącym w życie 1 listopada 2012 r. Przepisy wprowadzają obowiązek wyposażania wszystkich nowych aut w urządzenia przypominające o zapięciu pasów, łatwe w użyciu mocowania do fotelików dziecięcych (ISOFIX), lepsze zabezpieczenia chroniące pasażerów przed przemieszczaniem się bagażu w razie wypadku oraz systemy monitorowania ciśnienia w oponach, a samochodów elektrycznych - także w zabezpieczenia przed porażeniem prądem. Oprócz tego nowe samochody będą musiały posiadać sygnalizatory zmiany biegów, ułatwiające bardziej oszczędną jazdę i ograniczające emisje zanieczyszczeń. Wprowadzenia tych nowych funkcji wymaga Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego, przyjęte w 2009 r. Jest to pojedynczy akt prawny, który zastąpił ponad 50 unijnych dyrektyw, nie obniżając przy tym żadnych norm bezpieczeństwa. Dzięki rozporządzeniu znacząco uproszczono europejskie przepisy dotyczące przemysłu motoryzacyjnego i zmniejszono obciążenia regulacyjne i administracyjne, z jakimi borykają się producenci samochodów.
Antonio Tajani, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i komisarz ds. przemysłu i przedsiębiorczości, powiedział przy tej okazji: - Robimy wiele, żeby poprawić bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i wszystkich użytkowników dróg w Europie. Nowe przepisy znacząco podniosą poziom bezpieczeństwa pojazdów, ponieważ zmniejszą prawdopodobieństwo wypadków i złagodzą skutki tych, których nie uda się uniknąć. Będzie to konkretne osiągnięcie na koncie Unii Europejskiej. Trzeba też pamiętać, że Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego jest jednocześnie jednym z najszerzej zakrojonych uproszczeń naszego prawodawstwa - uchyla ono ponad 50 różnych dyrektyw i zastępuje je pojedynczym aktem prawnym.
Bliższe informacje nt. przyjętego w 2009 r. Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego zawiera komunikat IP/08/786.
Co zmienią nowe przepisy?
Wchodzące w życie wymogi dotyczące bezpieczeństwa, które będą obowiązywać dla nowych typów pojazdów od 1 listopada 2012 r., znacząco wpłyną na bezpieczeństwo kierowców i pasażerów:
  • Siedzenie kierowcy będzie obowiązkowo wyposażane w urządzenie przypominające o zapięciu pasów. Urządzenie to będzie przypominać kierowcy o obowiązku zapięcia pasa sygnałem wizualnym i dźwiękowym, który nie będzie się wyłączał po rozpoczęciu jazdy.
  • Samochody elektryczne będą musiały spełniać rygorystyczne wymogi dotyczące bezpieczeństwa elektrycznego, które wykluczą możliwość porażenia prądem wskutek kontaktu z elementami pojazdu lub urządzeniami w komorze silnika.
  • Samochody będą musiały posiadać co najmniej dwa uchwyty do fotelików dziecięcych ISOFIX, całkowicie zintegrowane z tylnymi siedzeniami. Uchwytów tych można używać z kompatybilnymi fotelikami dziecięcymi - zapewniają one większą stabilność fotelika i lepszą ochronę dziecka. Znacznie ułatwiają również montowanie fotelika w samochodzie.
  • Oprócz tego w samochodach będą musiały znajdować się nowe etykiety zawierające ostrzeżenie przed umieszczaniem dziecięcych urządzeń przytrzymujących, w których dziecko znajduje się tyłem do kierunku jazdy, na siedzeniach z włączoną przednią poduszką powietrzną.
  • Tylne siedzenia dla pasażerów, za którymi znajduje się bagażnik, będą musiały być wystarczająco wytrzymałe, by zabezpieczyć pasażerów przed przemieszczającymi się przedmiotami z bagażnika w przypadku zderzenia czołowego. Dzięki temu mniejsze będzie prawdopodobieństwo, że osoby znajdujące się w samochodzie zostaną w trakcie zderzenia uderzone przez przedmioty z bagażnika i odniosą wskutek tego obrażenia.
  • Koła samochodów osobowych będą musiały być obowiązkowo wyposażone w pokładowy system monitorowania ciśnienia w oponach, który będzie wykrywał spadek ciśnienia i informował o nim kierowcę. Znacznie zmniejszy to ryzyko pęknięcia opony, które może doprowadzić do poważnego wypadku z dachowaniem. Właściwe ciśnienie w oponach oznacza też krótszą drogę hamowania i mniejsze zużycie paliwa, a co za tym idzie - niższe emisje.
  • Nowe typy samochodów osobowych będą również obowiązkowo wyposażane w sygnalizatory zmiany biegu, ułatwiające kierowcom bardziej oszczędną i ekologiczną jazdę.
Dalsze kroki
Wymienione wyżej środki bezpieczeństwa będą obowiązkowe dla nowych typów pojazdów (tj. pojazdów homologowanych po 1 listopada 2012 r.). Od 2014 r. wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w UE będą musiały posiadać wymienione zabezpieczenia.
Kontekst
Dzięki podjęciu na poziomie unijnym, krajowym i lokalnym szeregu działań dotyczących zachowań kierowców oraz bezpieczeństwa pojazdów i infrastruktury drogowej udało się znacząco zmniejszyć liczbę wypadków drogowych. Osiągnięte rezultaty nadal nie są jednak wystarczające. Dlatego Komisja zaproponowała nowy cel: zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w UE o 50 % w stosunku do poziomu z 2010 r., który to cel miałby zostać osiągnięty do 2020 r. Wymienione tutaj środki służące poprawie technologii bezpieczeństwa pojazdów przyczynią się do jego realizacji.

 

 

 

 

 

 

 



 
O nas | Europe Direct w Polsce i Europie | Kontakt z nami